konsekvensetik

Konsekvensetik är det något ord ni vet innebörden av? Ifall ni inte vet så kommer en lite förklaring här.

-bedömer en handling efter vilka konsekvenser den får. Det innebär att det endast går att bedöma i efterhand. Blev det goda konsekvenser gjorde man rätt. Blev konsekvenserna inte bra gjorde man orätt.

Alla människor ser inte sina handlingar hur det kan bli konsekvenser för andra. Och det är där det kan bli ordentliga problem. Om man inte förstår vilka kosekvenser ens handlande kan göra för en annan människa så är det dags att söka hjälp. Jag fick hjälp med detta när jag var 14 år gammal. Jag kunde utagera och detta ledde till att en annan människa vart sårad som jag inte ens hade avsikt att såra. Men den dagen jag förstod att mitt beteende skadade andra så var det dags att börja tänka om! Idag tänker jag väldigt noga innan jag öppnar munnen och väljer mina ord med försiktighet. Och jag är glad att jag fick den kunskapen när jag var så pass ung att jag var mottaglig. I äldre åldrar kan det vara svårt att få en människa att ändra sitt sätt att vara. Och ifall peronen i fråga är omgiven men "vänner" som säger att personens beteende är bra då är det näst intill omöjligt att ändra. Alla i min syskon skara har försökt hjälpa andra som fart illa och till slut har nog vi alla insett att vissa går bara inte att hjälpa vill de inte förstå problemet ja då är det inget att lägga energi på. Dock så finns det några jag aldrig ger upp på och det är barn. Jag skulle aldrig kunna ge upp kampen om att ett barn ska få det bra. För en gång var jag det barnet. Barnet som skrek efter hjälp men ingen lyssnade. Barnet som inte kunde sätta ord på mina känslor men något var fruktansvärt fel! 
i will always fight for the children!


Även om du skriker så pratar jag lugnt
Även om du gråter så har jag min åsikt
Även om jag inte är perfekt så är jag bättre.
Även om du svingar mot mig så står jag stark.
Även om du inte ser problemet så gör andra det
Även om du inte vill ta till dig så gör du det ändå


Trevlig helg =)







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback