Ett nytt kapitel är redan skrivet

Då jag har varit hemma i över 1 år och oftast enbart tittat på dessa fyra väggar i vardags rummet eller insidan av täcket i sängen så har det blivit ett helt nytt kapitel med en hund och inte bara de utan en valp!
Tyson kräver en del tid dels för motion men också för att tömma huvudet på ork. Många tror att bara man skaffar en hund så behöver de inte motion,diciplin samt kärlek utan de glömmer de två första och sen så har de en fruktansvärt jobbig hund som aldrig lyssnar och som ingen vill veta av. Trots att tyson är liten så har han sååå mycket ork och bus så han måste aktiveras för att kunna sova och mysa. Han är dock helt otroligt lätt lärd. Han kan redan sitt och pågång till både ligg samt skäms (han drar då tassen över nosen). Kopplet är inga problem heller utan han går kanon han går hellre bakom än drar framåt vilket jag enbart ser som en fördel då vi kan jobba fram honom sen istället för att kämpa med att dämpa honom, Än så länge får inte barnen göra annat än att leka med honom INGA kommandon alls då de inte ska bli fel utan det får de göra sen när ha kan dem. Jag har haft hund förut och där av har jag kunskap för vad som ska göras. 
Men igår hade jag främmat. Helen som jag har känt i 18 år i år kom på besök med sina vovvar. Det var verkligen super trevligt. Hundarna kom kanon överens och vi hann med ett par koppar kaffe samt nästan en hel äpple paj =) 
Hennes hundar är inga små raser utan den ena är en kuvasz och den andra är en kuvasz. Men så snälla de var mot min lilla plutt. Här kommer lite bilder. Några bilder på hur ledsen han såg ut efter första badet också ;) 
 
När tyson hade badat och Johan sitte med honom så vet jag inte vem som ser mest bekymmrad ut ;) Och för de andra jag är så sjuuukt snygg i mina rosa byxor =P jag som inte ens tycker om rosa men dessa byxor är helt underbara. Jag sitter och väntar på en besked varje dag och jag blir lite smått galen av väntan inte min grej de där med att vänta ;) 
Igår så prata jag och helen angående smärta då hon är hel tids sjukskriven med så vet hon precis vad jag pratar om. Det är så lätt för än människa som inte har den exakta värken att berätta för en annan vad den ska göra. Men det som den personen aldrig förstår är att hur mycket böcker du än läser hur mycket du än lär dig om kroppens sätt att fungera så kan du aldrig säga att 1 metod fungerar på alla för vi är olika. Men för att en tex sjukgymnast,arbetsterapeut eller till och med läkare att säga gör såhär så har du inte ont är de största misstag man kan göra med en människa med kronisk värk. Kronisk innebär att den aldrig försvinner... Man kan underlätta men aldrig bota. Så med andra ord kan man säga att du kommer inte ha ont m,m bara du gör dessa övningar men det är så mycket mer som ska till för att livs kvaliten ska förbättras och de kan ingen annan veta än den med värken och den med sina begränsningar. Om de var så att bara man gjorde några övningar ett tag så försvann smärtan så skulle inte människor va sjukskrivna eller behöva leva med kronisk värk vilket vore fantastiskt. Jag vaknar skrikande av smärta, tar mig ibland inte upp ur säng/soffa pga kroppen och att säga att gör två övningar så kommer de bli bättre den har verkligen läst fel kapitel i boken. Aja skulle kunna älta på om detta hur länge som helst utan att vissa av er skulle förstå. Men jag har redan satt en arbetsterapeut och en chef på plats i ämnet där de hävdade detta och de erkände till slut sina misstag...
 
Nej nu ska jag gå till Jonathans skola och lämna en jacka som vi glömde byta till sist så de är väl bäst att lämna den så det blir lugnt och skönt =) 
Ha en bra dag alla 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback