Så nära har ni aldrig varit mig del1

Jag höjer volymen an aning på musiken och låter er nu få en inblick i vad som skapat mig och mina värderingar..Endjoy!!
 
Jag är en funderare. Jag har alltid funderat mycket kring allt men mest av allt känslan av att ha en familj. Genom mina år så har jag bott i olika familjer och beskådat mycket på både gott och ont. Hur är det att ha en mamma & pappa som man kan söka tröst och trygghet hos? Hur är det att få känna sig exalterad över att se sina föräldrars stolthet när man gjort något bra? Hur är det att höra att ens föräldrar är stolta och älskar en?
 
För er som inte läst min blogg tidigare så miste jag min mamma vid 4 år ålder och då min far var orsaken så misste jag båda på samma gång. Min mamma avled den 20 maj 1994 vila i frid mamma <3
Min pappa lever men vi har ingen kontakt.
 
Vid 12 års ålder började funderingarna kring livet,kärleken,tryggheten och framför allt orättvisan. Då min mamma avled så flyttade jag och min 4 år äldre syster till min moster. Min moster hade en dotter som var adopterad från sydkorea men det var inget som jag förstod förens vid äldre år. Jag minns än idag hur jag vaknade på nätterna och gick ner till min moster för jag drömt mardröm och hon skickade upp mig till mitt rum igen utan ens en tanke på att lugna tankarna som for runt. Jag smög då in till min syster som var 4 år äldre och la mig hos henne för att finna trygghet. Ett fint minne jag alltid kommer minnas.
 
Vid 12 års ålder så kom tankarna kring varför våran syster var mörkhyad och inte vi och då kom det sakta men säkert fram att min moster och hennes man inte var mina biologiska föräldrar. Oron,skräcken och rädslan smög sig på mig och jag började fundera på vem jag var och vart jag kom ifrån. Hela min värld rasa.
Vid 14 års ålder så hamnade jag på ett behandlingshem då de inte fanns familjehem till mig. Jag skulle helt plötsligt flytta 14 mil från min hemstad rädd och ensam och ihop föst med 4 andra ungdomar. Jag fann min plats och vi hade precis som alla andra bråk om saker och ting sins emellan men det jag värderar mest är två utav personalen. Annelie och Marita. Dessa två kvinnor var de som förstod mig och min situation bäst. De dömde mig inte och de gav aldrig upp med mig. Jag testade dem allt vad jag kunde men de stod kvar i alla fall. För ett par dagar sen så fann jag ett brev som Marita skrivit till mig när jag bodde där och var 14 år gammal. Jag fick tårar i ögonen när jag läste de hon skrivit och jag minns fortfarande min frustration och otrygghet i vem jag var just när jag fick de.
 
 
Jag hade ingen självkänsla jag var vilsen i den stora världen men alla dessa människor som drog i mig åt olika håll och alla ville att jag skulle vara just som de ville. Men Marita ville att jag skulle vara den JAG ville vara och hitta MIN väg i livet själv. Men det viktigaste av allt som gjorde att jag klara mig var hennes ord till mig "jag tror på dig" Det krävs att en människa ska tro på en som man litar på för att lyckas. Alla faller vi men olika långt och hårt. Jag var så långt ner jag kunde komma och jag hade slagit i hårt! Jag var så skör för världens stora krav och framtiden kändes som om det var något som inte fanns men pratades flitigt om.
Jag började finna mig själv efter många fall. Jag började plocka ihop vem jag var och vad jag tyckte. Jag började se en framtid.. Men det tog mig många år till att fylla den framtiden med innehåll.
När jag var 4 år gammal så blev jag en pjäs i socialtjänstens spel. De flyttade runt på mig och pratade om mig men aldrig med mig. De talade om mina känslor och mig som om jag inte fanns trots att jag satt i samma rum. Jag kommer ihåg dagen jag fick veta att jag skulle flytta till behandlingshemmet. Jag sitter i ett rum på social kontoret i motala. Min foster mamma är där,socialsekreteraren (en vikarie som jag aldrig träffat), en man vid namnet Per (chef för hemmet) samt min vårdnads havare Christina. De pratar om när flytten ska ske, hur jag kommer må, vad jag kommer känna och hur jag kommer reagera. Jag stängde av där. Jag satt i ett rum med människor som inte hade en aning om vad jag kände ville eller borde få hjälp med. Jag hörde varje ord de sa men varje ord de sa tog en del av mig. De tog delar av mig. Mina känslor mina val,.
 
Detta är EN liiiten del av mig. Jag har också varit ett barn. Jag har varit där när man inte vet vad man vill,varför man vill saker, vad de är man känner,oron,frustration,otrygghet,ledsamhet,hat och svek. Många dömer mig efter mitt tidigare liv men det jag har varit med om är inget jag valt. Men något jag skyddar än idag är mina handlingar och mina val. Ingen kan bestämma vad jag gör eller inte gör. Idag äger jag mitt liv. Och idag är jag en förebild för två små bonus barn som bor med oss. Och jag kommer aldrig svika dem bara för att andra inte har förstånd att se problematiken. Om de mår dåligt strider jag för deras lycka vilket jag gör varje dag. Och hatar ni mig för de så är de DITT val. Men dina val innebär inte att jag ska göra som du eller du eller du vill. För i slutet av dagen så är det jag som ska vara stolt över mina handlingar och mina val.
Med detta menar jag inte att man ska skada någon och bara du är nöjd med de så är det okej. Jag pratar om val som att vända andra kinden till, eller välja städa eller festa, eller välja att hjälpa tanten på bussen som kanske har svårt att gå eller inte. Eller ta tag i sitt liv eller bli ett offer.
 
 


Mycket bra skrivet!

Svar: Tack!
Ann

2012-10-12 | 13:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback