Att få ansvar och privilegium / min familj är bäst <3

Denna vecka har varit lite huller om buller. Jag har sovit kast fram till i torsdags natt vilket har gjort att jag inte haft någon ork i princip alls. Både måndag och tisdagen sov jag hela dagen tills min familj kom hem för att orka med mat och alla bestyr.
Men en dag efter att ha lämnat Jonathan på skolan så tog jag en promenad i det sköna morgon vädret. Kände att det var verkligen underbart att komma ut och röra lite på sig och njuta av vädret med.
Förr gick jag och älsklingen alltid ut och gick på barn lediga veckor men nu på senare tid har vi inte kommit iväg alls. Men se om den kommande vecka kanske ger tillfälle för ett par promenader.
 
Jag har skrivit tidigare om privilegium. I fredags så fick Jonathan ett sådant efter mycket bra uppförande. Nu har han fått en alldeles egen lap top (dator). Han blev så glad så att hela han sken av lycka och stolthet. Jag har installerat kalle kunskap som är ett väldigt bra lärande dator spel. De får lära sig bokstäver,matte, olika kombinationer samt olika former. För vi anser inte att barnen ska sitta och spela en massa skit spel där man inte lär sig annat än att döda och annan skit. Nej här kör vi på inlärning och han älskar det. Det finns för alla olika klass nivår dessa finns.
 
*Förskolan
Övningar i de spelet
  • Enkel matematik
  • Subtraktion
  • Addition
  • Ordna
  • Sortera
  • Färg
  • Form
  • Poblemlösning
  • Bokstäver
  • Samband och verkan
*Skolstart
  • Matematik
  • Färg och form
  • Rim
  • Mått
  • Samband och verkan
  • Läsförståelse
*Ettan (klass 1)
  • Matematik
  • Räkna med pengar
  • Öva läsförståelse
  • Ordförråd
  • Problemlösning
  • Samband och verkan
  • Bilda mönster
  • Rita och animera
*Tvåan (klass 2)
  • Matematik
  • Ordna och sortera
  • Öva läsförståelse
  • Ordförråd
  • Problemlösning
  • Samband och verkan
  • Talmönster
  • Klockan
  • Synonymer
Matematik
 
Färdigheter
  • Addition
  • Följa muntliga instruktioner
  • Färger och mönster
  • Antalsuppfattning
  • Taluppfattning
  • Geometriska figurer
  • Siffror 1-20
  • Rumsuppfattning
Aktiviteter
  • Öva på mönster i underjorden
  • Räkna ekollon på bron
  • Sortera knappar med Kurt
  • Bygg bubbeltorn med sjöstjärnorna
  • Måla med Karl Kungsfisk
  • Spela finns i sjön med krabborna
  • Räkna ädelstenar
  • Odla lejonblommor
Geografi
  • Kontinenter
  • Länder
  • Städer
  • Berg
  • Hav och sjöar
  • Språk
  • Amerikanska stater
  • Miljöer och dess omgivning
  • Djur
  • Sport
  • Kultur
  • Traditioner
 
Många olika spel och allt för att lära barnen och utveckla deras kunskaper. Tycker det är ett kanon spel för att det handlar enbart om utöka barnens kunskap och det är lätt för barnen att hantera spelet och ta sig till de olika testerna m,m
Men som jag skrev förut så är detta en privilegium så om Jonathan missköter sig tas datorn bort och han får börja om från början igen och förtjäna att ha den. Så länge han sköter sig så har han en egen dator som han kan använda. Men det är också så att han får inte sitta tim tal vid den utan en stund per dag och den ska inte ersätta att leka med kompisar men det har den inte gjort nu och han fick den i fredags så det är nog ingen fara.
 
I fredags så mös hela familjen i soffan och kollade på filmen  pirates band of missfits. Väldigt rolig film för att va en barn film. Är ingen stor fantast av barn filmer inte dagens i alla fall som inte lär ett dugg utan i vissa mummlar dem eller nynnar förstår inte poängen alls. Vad hände med björnes magasin med Robert Gustavsson som en annan såg när man var liten??
 
Lördagen var en mys förmiddag hemma och eftermiddagen spenderades hos Johans bror Linus då hans sambo Fia har fyllt år så vi var där och åt god tårta och prata strunt. Sen åkte vi hem. Älsklingen satte upp en ny hylla i Jonathans rum och jag satte upp tre tavlor som bara stått och sen tände jag massa ljus överallt och satte på lite romantiskt musik och så gick vi runt och bara mös allihopa. Vi åt kvälls mat framför tvn och vid halv nio tiden var det dags för minsta sötnosen att lägga sig. Och Jonathan la sig vid 9 tiden.
Jag och Johan satte  då igång pirats of the carabien och efter den gick vi upp och la oss och somna rätt så fort båda två...
Nu har vi haft en mys morgon och jag ska hoppa in i duschen för vi ska åka till Johans pappa och hans fru för att fira henne då hon fyllt år. Så idag blir det också att åka iväg. Längtar dock redan tills jag får komma hem igen då jag är sjukt trött...
 
Trevlig Söndag alla
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback