barn fetma= barn misshandel

Ja så anser de flesta och jag med! Om man märker att ens barn börjar bli stor så måste man göra något åt det. Och visst finns det gener m,m men det innebär inte att man behöver bli fet. Mina föräldrar var stora så jag vet att jag ska passa mig för kilona smyger gärna på.
Men att fortsätta uppmana ett beteende att barnen ska äta massor är barn misshandel. Alla vet vi hur fettma påverkar våra kroppar och att det kan sluta med allvarliga sjukdomar samt dödsfall!
Nej jag säger inte att barnen ska stå på ett gym utan att som vårdnadshavare (vilket vem som kan bli även till andras barn jag hade en trots att min pappa lever) så är det ett ansvar man tar sig an att förhindra när man blir vårdnadshavare till ett barn. Här hemma syns det tydligt vem barnen liknar..på både gott och ont...
Dit jag ville komma var ersätt inte barnens oro,rastlöshet m,m med mat och snacks! Och se till att ge era barn den motion de behöver.
Många har tv på dagarna i ända vilket gör att vissa barn sitter hela dagar lika så datorer/tv spel jag avskyr föräldrar som låter sina barn sitta vid dessa apparater hela dagarna istället för att de ska aktivera sig,  Barn ska inte sitta där hela dagarna. Jag ska göra i ordning en dator till en av våra pojkar det blir hans EGNA. Men detta är inte så att han får sitta med den hela dagarna utan en kort stund och definitivt inte om han har kompisar över. Det är också ett privilegie så sköter man sig inte så tas den bort! Och han får förtjäna den igen!
 
Jag har hört att vissa regler förändras. Men jag skulle säga att våra regler kommer aldrig förändras men rutinerna kommer förändras allt eftersom då de växer. Regler har med uppfostran att göra och rutiner med att få vardagen att fungera på bästa sätt.
 
Men jag återgår till ämnet barn fettma. Det var ett program på tv för ett tag sedan angående ämnet och jag kunde verkligen inte förstå hur föräldrarna kunde göra så mot sina egna barn.. Och deras försvar var "barnen måste äta för att växa" "men denna mat är inget farlig" De äter inte för ofta"
Och då kom det bästa jag hört. "titta på ditt barn anser du att det är bra för ditt barn?" Har du någon som går och ger din barn mat som du inte vet om eller är detta ditt egna verk?"
Alla föräldrar vill inte se sakar som är fel vilket jag förstår jag menar det är ju ens barn och man har ju självklart gjort allt rätt. Men detta är inget man kan skylla på någon annan inte dagis/skola för där får de dem mål de ska om dagen. Utan detta är något som kommer hem ifrån där de har möjlighet att gå och små äta eller äta fel. Vi är väldigt strickta med att det äts inte mellan måltiderna utan man äter då det är mat/frukost m,m och detta pga att man har sett vad små ätande och sånt gör med de flesta människorna. Ska ett barn veta om att den är överviktig? Nej det tycker jag verkligen inte men där emot kan man lära dem vad man inte ska äta massor av tex godis kakor m,m Och detta för att de ska lära sig själva att man inte ska vräka i sig allt bara för att det finns.
Att slänga i sig mat är inget som är bra heller för då kan de äta mer än de ska för de hinner inte känna mättnads känslan vilket gör att de kan äta mycket mer än om de skulle tugga maten ordentligen och äta lugnt. Jag hoppas verkligen att har ni ett barn som börjar bli överviktig så ändra mat rutinerna samt ha koll på hur snabbt barnet äter för att kunna se vart problemet finns och gör en förändring innan det är för sent och ditt barn får diabetes eller andra symptom på fettma för kommer det så tror jag att som förälder skulle man må så mycket värre än att säga nej till små ätande!
 
Idag kanske min bättre hälft kommer hit för lite kaffe drickande och skit snack! Vi har sagt att vi ska försöka ses en gång i veckan och vetilera oss lite haha. Ja men det finns saker som tjejer behöver prata sins emellan om utan en karl ;) Så jag håller tummarna för att hon dyker upp under eftermiddagen för lite vi tid. Ha en bra dag alla!
 
Lägger en länk här från 1177 som ni kan gå in och läsa på angående barn fetma och hur man förhindrar det. Och det är som jag har skrivit minska mat intaget ja vanlig mat också de SKA äta mindra och de ska motionera!
http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Overvikt-och-fetma-hos-barn/
 
 


fattar inte vad du jiddrar om... vilka brn lider av fettma? dina bonusbarn? isf borde du o deras pappa skaffa glasögon för ingen av dom är feta någonstans!! inte ens i närheten! ni kanske borde kolla på deras kurvor så får ni se själva!

Svar: Det är just den jag grundar på och jag menar sen sista kontrollen då han gått över sin kurva ganska ordentligt. Och jag har inte sagt att någon är fet. Jag har skrivit om fetma och att jag inte förstår hur en vuxen kan göra så mot sitt barn speciellt inte om mamma eller pappan är fet.
Ann

2012-09-09 | 19:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback