Barns skolgång och föräldrars del

Varje år börjar tusen tals om inte miljontals barn i skolan. Att börja skolan är något som både är stort men också en liten skräck för barnen. Tankarna snurrar i deras små huvuden "hur ska det bli nu" Kommer jag passa in" Kommer jag klara det" m,m
Alla dessa tankar kanske inte kommer ut i det fria utan är något de går och bär på inom sig och som vuxen borde man ha koll och fråga barnen angående hur det känns och vad de tänker angående det som komma skall. Men detta innbär inte att man ska plåga dem med frågor jämt för då kommer det bara bli strunt av det hela.
 
Men något som jag avskyr att se när jag är på skolan är när vissa kommer försent med barnen VARJE dag! Om man nu kommer försent varje dag så kanske man borde ställa om klockan så att man hinner i tid. Jag förstår heller inte hur det blir med föräldranas jobb de måste ju med komma försent varje dag vilket jag antar att inte arbetsgivaren uppskattar. När jag lämnar så är vi på skolan ca 10 i om inte innan. Men då jag skriver tider läser lappar och ibland vill prinsen visa saker så går jag där ifrån vid ca hel några minuter över kanske. Och då möter jag allstå vissa föräldrar varje dag påväg in och då har lektionen redan börjat MORRR
 
För ett par dagar sen fick jag höra det värsta jag hört tror jag jag citerar
-Skolan tycker det är okej att jag inte visstas på skolan då jag ringer varje dag. Och de sa att det finns de föräldrar som aldrig visar sig på skolan som de inte ens har sett så det är okej.
 
YOU SAY WHAT!!???
Menar folk allvarligt att de inte går till skolan och hämtar/lämnar sina barn någonsin? Jag blir rasande! Hur ska barnen kunna visa det de gör i skolan eller få vara stolt över det de har gjort om inte deras föräldrar visar intresse och tar sig tid att titta på det de gjort i skolan? Tror ni allvarligt att barnen bryr sig om att ni ringer och pratar med en fröken? Det är inget för dem i gemnförelse med att komma dit säga hej och de får visa vad de har gjort och är stolta över. Behövs det varje dag? Nej det tycker jag inte men att aldrig visa sig och sen ha ett barn som inte känner att de presterar lika bra som alla andra och sen aldrig visa intresse och komma dit och titta kan ju knappast göra annat än o stärka deras tankar, Och detta speciellt om föräldrarna går in på skola/dagis hos någon annan av deras syskon och det väcker också tankar om varför de inte kommer till just hon/hans skola.
Om barn har bonus människor i sitt liv tex deras ena förälder träffar någon ny. Denna nya person hämtar barnet på skolan och dens ena förälder gör det aldrig. Den nya blir då kallad för pappa/mamma trots att den enbart är en vuxen idivid och barnet eller den andra vuxna får förklara att den inte är en förälder utan en vuxen i barnets liv.
Detta kan skapa sorg och frustration hos barnet som måste säga att personen inte är dens förälder men barnen på skolan vet ju inte det då de enbart ser denna personen och då drar slutsattsen att den personen är barnets förälder. Barnet får då höra frågan ifrån andra barn -har du ens en tex pappa/mamma?
Förstå den sorgen hos barnet. Och förstå besvikelsen till ens förälder när de gör detta mot barnet trots att den är medveten om situationen och bonus personen sagt det men ignorerar det........
 
Vi kör med utegångsförbud här hemma samt att vecko peng och lördags godis är ett privilegium och det är något man förtjänar och inte en självklarhet. Detta pga att det är en effektiv metod för att motverka dåligt beteende och lära barnen konsekvens analysering men på deras nivå.
 
 
 
Nu känner jag hur huvudet snurrar och inget kommer ut bra i text mot vad jag tänker så får avsluta detta inlägg med att skriva FY på er föräldrar son inte visar angegemang i barnens skolgång och ja att visa det är att vistas med dem och visa intresse på PLATSEN! Och om ni nu kommer försent varje dag se då till att göra en förändring så att ni kommer i tid hur svårt ska det va? Om ett det blir ett upprepande mönster se då till att förändra för att komma i tid både för eran och ert barns skull.
 
Trevlig fredag alla läsare
 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback