Respekt

Det händer ibland att jag tappar fattningen och blir irriterad. Det är faktiskt inte så vanligt, oftast försöker jag hålla mig på en diplomatisk nivå. Så gott det nu går alltså.
Men det finns något som irriterar mig enormt.
Det som stör mig just idag är människors, vuxna, brist på respekt. Där vi dömer ut pga utseende eller social status. Där människor hånas eller häcklas av personer som låtsas att det handlar om kritik. Där vi plötsligt anser det vara ok att kommentera varandras utseende, klädsel, vikt och andra preferenser i någon sorts idiotisk idé om att ens egen åsikt är den rätta. Att man står så högt upp att det blivit ok att häckla.
Det gör mig uppriktigt förbannad.
Jag bryr mig inte om vem du är eller tror dig vara. Om du brister i respekt mot andra är du mycket litet värd i min bok.

Då är du bara en liten lort.

Alla människor i denna värld föds nakna, och vi dör alla utan möjlighet till benådning. Jag anser det vara min plikt att under den tid jag finns här faktiskt leva ett så gott liv som möjligt. Att skada så få människor som möjligt under min framfart i livet.
Det handlar om respekt. Respekt för andra, andras känslor, andras liv, andras drömmar. Respekt för individens frihet att få leva och existera utan fördömanden.

Vi behöver inte älska alla. Det är en absurd tanke i sig. Man får vara kritisk och framföra kritik. Men jag kräver respekt. Framför åsikter och tankar och kritik med respekt och jag kommer lyssna. Onda ord får mig att genast stänga ner, stänga av och radera.

Ibland handlar det om små saker, ibland om stora.

Att kalla kvinnan på tv en fet latmask är tex inte ett sätt att lära sina barn respekt för andra. Att håna någon i verklighet eller i sociala medier handlar inte om att vara en kritisk person, ej heller om att stå för sin åsikt.

Det handlar om mobbing. Bristen på respekt finns precis överallt. På förskolan, skolan och på alla arbetsplatser. Överallt där det finns människor faktiskt. Det jag känner är det mest tragiska i sig är när vuxna tycker sig vara berättigade att häckla andra. Utan förmågan att se att ni nu implementerar ert beteende i era barn.

Jag är stenhård mot mina barn här. Respekt är en grundpelare i livet. Viktigare än smartphones och ipads. Viktigare än var du bor och vilka kläder du har. Vill ni investera i era barn och deras framtid? Satsa då på respekten.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback