Att berätta för syskonen angående en sjukdom som finns i familjen

Något som jag inte kan förstå hur mycket jag än vrider och vänder på de är hur man försöker att dölja ett av sina barns sjukdom för resterande barn. Jag kollade ofta på ett program som gick på tv angående barn med olika sjukdomar. Det gick på barn tv så alltsp ett barnprogram. Vi pratade kring de olika barnen och deras sjukdomar. Det kom ofta frågor kring de olika sjukdomarna och varför de hade de sjukdomar de hade och vad de sjukdomarna gjorde med dem. Vi svarade så gått vi kunde och kunde vi inte svara så sökte jag reda på fakta och sedan berättade för dem svaret på deras fråga.
I dessa program där de visar barnen med olika sjukdomar så visar de ofta deras syskon med och hur deras syskon ser deras systers/brors sjukdom och om de vet vad sjukdomen gör. Jag älskar att de programet finns och kan visa barnen på ett bra sätt att de finns sjukdomar och hur dessa kan te sig på olika sätt. Det stillar också en stor oro hos syskonen att få veta varför deras syskon inte är som dem eller varför de äter mediciner m,m Jag har sökt mycket angående om man ska berätta för syskonen och också hur man ska förklara vissa sjukdomar. Och något som är lite svårt att förklara är såna sjukdomar som inte syns men som kanske visar sig i olika situiationer m,m 
 
Detta var ett stycke jag hitta som jag tyckte var bra handlar om ett barn med ADHD en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 
 
Även ett mycket ungt barn kan förstå att ett syskon har ett problem i hjärnan som inte går att kontrollera och som gör att han/hon beter sig illa ibland. Ta hänsyn till barnets ålder och temperament och ge en förklaring som är tillräckligt innehållsrik när det gäller detaljer och komplexitet. Var 100% ärlig och beredd på att svara på frågor. Tänk på att barn ibland vill ha information i just den situation när det händer, t ex när syskonet har ett utbrott, i stället för en formell presentation av problemen. Om de är tillräckligt gamla kommer syskonen att bli oerhört lättade när de får reda på att det finns en orsak till varför syskonet agerar som det gör. Deras omedvetna eller medvetna förbittring över varför du måste använda så mycket av din tid och energi på just det syskonet kommer troligen att minska. De kommer troligen också att oroa sig över att det kan drabba även dem, över att syskonet alltid kommer att få mer uppmärksamhet och att syskonet kanske försämras. De kanske också börjar bete sig illa för att få din uppmärksamhet. Det finns en mängd känslor som de kan uppleva, precis som du gör. Du kommer att behöva stötta dina övriga barn både då du först berättar för dem om funktionshindret men även fortsättningsvis då familjen kommer att få uppleva olika besvärliga situationer under livet med ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Du kommer upprepade gånger behöva förklara för dem att ADHD är orsaken till många av syskonets svårigheter, men att det inte är en ursäkt för att få uppträda illa, speciellt inte mot dem.
 
Klockan är äntligen 3 och om ca en timme kommer min man hem så då tror jag vi ska ta oss en promenad i snö vädret. Hundarna blir så fina i detta väder med :/ de får bollar med snö som fastnar i pälsen som knappt går att få bort vilket gör ont på dem om de blir för stora . Vi köpte ett "pälsglans" till Tyson då han hade tovor och när jag läste på flaskan mer hemma så såg jg att den ska också stöta bort is och snö. Vilket jag tyckte att den gjorde rätt bra faktiskt. Kanske borde ta en 4 kopp kaffe?? 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback