Ekonomi

Ekonomi är något vi alla får lära oss på ett eller annat sätt när vi växer upp. Jag skulle tro att vecko peng är de vanligaste sättet som vi försöker lära våra barn att förstå pengars värde och hur det fungerar att om man köper något så finns inte de pengarna kvar längre utan man har då mindre pengar kvar. Detta är "bara" början på all den ekonomiska kollen som man måste besitta när man är vuxen. Vissa räkningar väljer du inte de kommer i alla fall ex hyra det är så vårt samhälle fungerar. MEN sen finns det räkningar ni själva väljer att ha eller inte, Och idag ska jag skriva min uppfattning om de värsta bovarna i ekonomin som man själv kan skaffa sig avbetalningar & kriditer. 
 
Överallt idag erbjuds avbetalningar samt kriditer mer och mer mindskar kraven för att få ta något av dem båda. Jag har slutat bli förvånad när jag ser någon som lägger upp en sak på avbetalning som ska avbetalas på 2-3 år. Jag bara skakar på huvudet och går vidare. Men idag ska vi bryta ner detta i små delar.
 
 
Här har vi ett exempel.
 
Här har vi en "diskmaskin". Den kostar 4795 kr. Det var ju inte så farligt? Men nu kollar vi på den lilla rutan längst ner där de står avgifterna. Det kommer till avi avgift 29:-/per avi så bara för att få räkningen på din avbetalning betalar du totalt 319:-.. Om du nu klarar alla betalningar under dessa 11 tillfällen så har då då betalat   ca 614:- mer än maskinen kostade. Men låt säga att du inte har pengar till räkningen då tillkommer försenings avgifter eventuella räntor för att inte ha betalat summan som skulle betalas är de något man har i åtanke vid köpet? 
Och den frågan jag alltid ställer till folk som tar saker på kredit eller avbetalningar. Lever du efter din ekonomiska situation eller över den? 
Och om du nu inte har pengar just nu vad är de som säger att du har de om 2-3 år? Hur kan du garantera att du har pengar om flera år?
INGEN kan garantera de i dagens samhälle och speciellt inte så som arbets marknaden ser ut. Men trots detta så går människor och tar saker och ting på avbetalningar. Och inte 1 avbetalning utan flera hos olika konsumenater. De tänker inte på att även om summan just den månaden går ihop sig så innebär inte de att du kommer ha samma ekonomi (mer/mindre) framöver och i slutändan sitter du på tv3 i lyxfällan och undrar hur allt kunde gå så? Ja du..... 
 
Vi har köpt två saker på avbetalning sen jag och Johan träffades det var diskmaskinen som vi betalade av på två månader och detsamma med torktumlaren. Vi har inga avbetalningar och därför har vi mer koll på vår ekonmiska situation och kan leva på det sätt vi gör och kan planera framtiden ut ifrån de besparingar vi gör istället ut ifrån krediter och avbetalningar som ska betalas. Då ska jag tillägga att vi är 4 personer och 1 hund i detta hushåll som levt på 1 lön i över 1 år. Vi är inte skuldsatta utan vi har fått de och gå ihop och vi kan unna oss saker =)
 
Nu vart jag trött i huvudet av allt skrivande men hoppas jag fick till min poäng.
Har du inte pengar nu så vad säger att du har de sen? 
 
 
Ps: Ringde och skulle fel anmäla att vi inte hade något kall vatten. Fick då veta att vi hade en STOR vatten läcka i området så de skulle stänga av vattnet helt och höll på och laga de. Ska se nu om man har något vatten :/ 
Man inser väldigt fort hur beroende man är av vatten när man inget har! 
 
Ha en bra eftermiddag
Freaky like me? =) 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback